Historię powstania firmy zapewne Państwo poznaliście już w zakładce ,,O nas”. Teraz zapewne pozostaje zastanowić się dlaczego warto w Naszej firmie przystosować Wasz pojazd do zasilania paliwem LPG. Każdy z właściciel czy użytkownik samochodu powinien dojść do odpowiednich wniosków po przeczytaniu zasad panujących w Kołomaxie oraz do oceny, czy chcemy mieć zamontowaną instalację gazową, czy pojazd przystosowany do zasilania paliwem gazowym.
Zapewne przed wizytą na tej stronie 99% użytkowników odpowie zgodnie że jedno i drugie daje taki sam efekt. Nic bardziej mylnego, gdyż zazwyczaj instalacja montowana jest tak aby samochód jeździł. Natomiast na Wrocławskiej w Łodzi montaż instalacji jest ściśle powiązany z innymi ważnymi czynnościami oraz wzorową regulacją. Przy tak poważnej i długoterminowej ingerencji nabiera to bardzo dużego znaczenia. Dzieje się to w całym spektrum użyteczności pojazdu, co powoduje przekwalifikowanie pojęcia ,,montaż” na ,,przystosowanie do zasilania paliwem alternatywnym”. Warto również zaznaczyć iż przystosowanie z tak dużą dokładnością i zaangażowanie wywodzi się z ogromnej pasji do motoryzacji.
Wcześniej wspomniane czynności, które stawiają firmę z Bałut w krajowej czołówce warsztatów to:
Zasady montażu :
– odpowiedni dobór komponentów;
– stosowanie zabezpieczeń antykorozyjnych;
– wykorzystywanie oryginalnych uchwytów, szpilek lub otworów w celu zminimalizowania ingerencji w strukturę nadwozia;
– montaż elementów transportu gazu drogami jak najbardziej bezpiecznymi pod kątem uszkodzeń mechanicznych jak i termicznych;
– montaż elementów obsługi systemu gazowego uwzględniający ergonomię użytkowania;
– montaż parownika zgodnie ze sztuką instalatorstwa czyli jak najbliżej źródła ciepła, często kosztem łatwości montażu;
– aplikacja wtryskiwaczy zgodnie ze sztuką instalatorstwa czyli jak najbliżej wtryskiwaczy benzynowych na jak najkrótszych wężach;
– planowanie rozmieszczenia wiązek elektrycznych instalacji zgodnie z oryginalnymi wiązkami silnika;
– połączenia elektryczne zawsze lutowane oraz zabezpieczane termoizolacją;
– nacisk na ogólną estetykę oraz zachowanie oryginalnych osłon;
Zasady regulacji :
W Kołomaxie w przeciwieństwie do większości warsztatów, gdzie regulacja trwa 15 min. na biegu jałowym oraz ewentualnie obejmuje 2-3 kilometrową jazdę, w naszej firmie strojenie instalacji gazowej składa się z 10-cio etapowej regulacji, trwającej od 1 do 2 godzin. Obejmuje każdy zakres pracy silnika, od obrotów biegu jałowego do obrotów maksymalnych w każdej pozycji pedału gazu. Zapewnia to prawidłową pracę silnika w każdych warunkach. Prawidłową nie o tylko w ocenie użytkownika, lecz co nie mniej istotne również w ocenie komputera silnika oraz poszczególnych elementów jednostki napędowej.
Regulacja w Kołomaxie składa się z następujących etapów:
Regulacja biegu jałowego bez obciążenia – praca silnika na postoju
Regulacja biegu jałowego z obciążeniem – praca silnka na postoju
Regulacja podczas jazdy w okolicach 1500-2000 obr-min – praca silnika w ulicznych korkach lub w strefach zamieszkania
Regulacja podczas wyjścia systemu sterowania z hamowania silnikiem – praca silnika podczas dojeżdżania do skrzyżowań
Regulacja podczas jazdy w okolicach 3000 obr-min. – praca silnika podczas jazdy pozamiejskiej
Regulacja podczas jazdy w okolicach 4000 obr-min. – praca silnika podczas jazdy autostradowej
Regulacja podczas jazdy w okolicach 5000 obr-min. – praca silnika podczas jazdy autostradowej
Regulacja podczas jazdy w okolicach 6000 obr-min. – praca silnika podczas jazdy autostradowej
Regulacja podczas pełnego obciążenia od 1500 do 6500 na AFR – praca silnika podczas dynamicznej jazdy lub wyprzedzania
Różnica w pokryciu zakresu regulacyjnego między standardową regulacją w firmie X , a regulacją w KOŁOMAXIE przedstawia wizualizacja dostępna poniżej. Zakres regulacyjny – zielone pole. Zakres regulacyjny możliwy tylko za pomocą AFR’a – czerwone pole.
Regulacja standardowa
Regulacja standardowa w KOŁOMAXIE
Regulacja rozszerzona AFR w KOŁOMAXIE
Zalety regulacji na parametr AFR i co to jest:
Każdy silnik pracuje na mieszance paliwowo-powietrznej. Jednak wbrew pozorom nie na jednolitej. Posiadana wiedza z zakresu mechaniki, elektroniki oraz procedur sterowania silnikami spalinowymi spowodowała że doskonale rozumiemy potrzeby jednostki napędowej co do ilości podawanego paliwa gazowego w różnych warunkach pracy. Do regulacji w większości samochodów nie wystarcza jednak laptop, interfejs gazowy i chęci. Potrzebne są jeszcze czas, skaner diagnostyczny do podglądu korekt paliwowych, oraz sonda szerokopasmowa
, dzięki której dowiemy się nie tylko czy mieszanka paliwowa jest bogata, ale także jak bardzo.
Dzięki miernikowi AFR możemy optymalnie dostroić sterowanie gazowe w warunkach pracy silnika, gdzie ani mapy paliwowo-gazowe, ani korekty paliwowe, ani też wąskopasmowa seryjna sonda lambda nic nam na ten temat nie powiedzą (istnieją pojazdy gdzie występuje szerokopasmowa sonda lambda, lecz z obserwacji samochodów wynika iż jest to bardzo znikoma ilość modeli rzędu około 1%).
Mamy nadzieję że po przeczytaniu powyższego przewodnika po regulacji w Kołomaxie, państwa obraz modyfikacji pojazdu nabrał nowego światła i potwierdził tylko zasadność różnicy między montażem instalacji gazowej w firmie x, a przystosowaniem pojazdu do zasilania paliwem alternatywnym w Kołomaxie.